Terkini

Sebab berlambak di negara aku...

Al Kisah tiga orang sahabat sedang bersembang di dalam sebuah kapal mewah dalam satu pelayaran yang mengasyikkan. Seorang daripadanya Mat Salleh Australia, seorang berbangsa Indonesia dan seorang lagi pelayar daripada Malaysia.

Sambil berbual, si Pelayar Indonesia itu menghisap rokok Gudang Garam dengan nikmat sekali. Sehingga jelas terdengar kayu manis yang bercampur tembakau itu terbakar setiap kali dia menyedutnya. Praaappp....prapppp..bunyinya. Dua orang sahabat tadi hanya memerhatikan lagaknya itu.

Tiba-tiba si Pelayar tadi membuang rokoknya ke laut. Si pelayar Australia dengan pantas menegur " Belum luak separuh pun kau dah buang rokok tu. Kat negara aku, mahal harganya ". Ucap Mat Salleh itu dengan muka berkerut menahan kepanasan matahari. " Alaaaaaa...berlambak kat negara aku, setakat sebatang dibuang ke laut tidak ada maknanya ". Jawab pelayar Indonesia itu sambil menjilat-jilat bibirnya. Mereka meneruskan perbualan.

Sebentar kemudian si pelayar Australia tadi masuk ke dalam dan mengambil segelas air bersama dengan sebiji epal besar yang masak ranum. Dia terus memakannya sambil berbual. Dia makan dengan lahap sekali. Lagaknya begitu enak. Buahnya segar dan bersinar. Tiba-tiba dengan tak semena-mena dibuangnya buah epal berkualiti tinggi itu ke dalam laut. " Terkejut beruk dua orang sahabatnya tadi. " Apa ke hal kau buang epal yang berkualiti tinggi itu ?. Kalau bagi kat aku lagi baik. Di negara kami, susah nak dapat dan mahal harganya ". Kata si Indonesia tadi. Pelayar Malaysia hanya mengeleng-ngeleng kepala sambil memandang secara sinis. " Untuk pengetahuan kau berdua, kalau kat negara aku epal begitu boleh ambik di halaman rumah sahaja. Berlambak brooooooo. Ada aku kisah setakat membuangnya sebiji ". Balasnya dengan nada bersahaja.

Si pelayar dari Malaysia mula berfikir. " Tinggi sungguh ego kawan-kawan aku ni ". Bisik hatinya. Tapi.....apa patut aku buat untuk berlaku 'adil' kepada mereka ni....Rokok tak ada, epal pun tak ada.....Hatinya mulai buntu. TIBA-TIBA.....................................BOMMMMMMMMMMMM......kedengaran satu bunyi yang kuat jatuh ke laut. Anak-anak kapal kecoh seketika apabila melihat si Karno dari Indonesia itu terkapai-kapai di dalam laut.

Setelah keadaan reda dan Karno berjaya diselamatkan, nakhoda kapal bertanyakan kepada Mat Ali si Pelayar daripada Malaysia tadi. " Kenapa kau tolak Karno ke laut "..........Lu Pikir sendiri jawabnya....


Moralnya ialah :

1.
2.
3.

Selamat berfikirrrrrrr....

0 Response to "Sebab berlambak di negara aku..."

Jaringan Berita