Terkini

Suatu petang di majlis motivasi

Gambar hiasan...Makan bersama.
Hari ini hantar dua orang anak ke program motivasi anjuran sebuah konsultan. Wah, begitu ramai ibubapa yang berminat menghantar anak-anak mereka ke program sebegini. Itulah bukti betapa kecenderungan ibubapa kini untuk melihat anak-anak menjadi soleh dan tidak membebankan.

Wang bukan lagi menjadi isu untuk membentuk anak-anak. Inilah satu sikap yang terpuji. Betapa gerunnya ibubapa hari ini jika anaknya terjerumus ke lembah kemusnahan. Tetapi cukupkah sekadar itu ?. Tentunya tidak. Ibubapa perlu berperanan dengan lebih efisien di rumah. Sebagai contoh, mereka perlu menjadi contoh dalam setiap perkara. Solat berjemaah, di meja makan, percakapan, menonton tv dan membudayakan baca alQuran.

Jika ini diamalkan, insyaAllah rumahtangga akan diberkati. Anak-anak yang soleh akan terbentuk melalui disiplin pendidikan di rumah dan jangan lupa berdoa. Membentuk anak soleh bukan tugas mudah dan sesingkat goreng telur. Perlu pengorbanan masa, tenaga, fikiran dan tentunya wang ringgit. Justeru, pokok pangkal dalam pembentukan anak ini ialah peranan ibu bapa perlu menonjol sebelum diserahkan kepada pihak lain. 

0 Response to "Suatu petang di majlis motivasi"

Jaringan Berita