Terkini

Hassan Ali... Oh Hassan Ali...

"Sukacita saya maklumkan pendirian saya tidak pernah berubah dalam hal mengagungkan Islam, memartabatkan bangsa Melayu dan mendaulatkan institusi Raja. Samada saya di calon atau tidak, itu tidak menjadi halangan bagi saya, bahkan isu ini menjadikan semangat saya lebih kental untuk terus berjuang. Saya yakin ramai yang memahami, menjiwai dan akan terus bersama-sama dengan saya untuk meneruskan agenda perjuangan ini.

Saya tegaskan di sini bahawa perpaduan dikalangan umat Islam memang merupakan tunjang perjuangan saya sebagai seorang Muslim yang beriman dengan tuntutan AlQuran dan Assunnah. Soal perpaduan ini merupakan salah satu elemen Siyasah Syar’iyyah yang saya jiwai dan cuba cernakan semenjak saya berkhidmat sebagai pegawai kerajan, sebagai motivator dan juga bila saya berkecimpung dalam dunia politik. Malah penerjunan saya ke dalam kancah politik sebahagian besarnya dipacu oleh tuntutan perpaduan ini.

Seandainya saya dilihat sebagai pemangkin kepada tercetusnya perpaduan sejati dikalangan umat Islam maka di atas dasar kesungguhan untuk menjayakan perjuangan ini, saya bersedia untuk melaksanakan peranan merealisasikan perpaduan di kalangan umat Islam dan bangsa Melayu tanpa mengira golongan mahupun wadah." - YB Dato' Dr. Hassan Mohamed Ali

1. Isu Perpaduan, Islam dan calon pilihanraya. Berderau darah dan semangat bila mendengar dan membaca kenyataan akhbar EXCO Selangor ini. Cukup mantap, padat, bermesej lagi mendalam maknanya. Kenyataan yang dilantunkan ketika gelora dan sepak terajang politik dalaman mula menggila.
Dr. Hassan Ali : Terus gah atau berkubur

2. Apa pun pandangan sama ada pro atau kontra terhadap beliau, tentunya bekas mativator terkenal ini sudah tidak tahan lagi dengan pelbagai tohmahan dan spekulasi yang dilontarkan untuk menggugat survival politik dan prinsip perjuangannya.  Asakan kiri kanan, atas bawah ini cukup mencabar kredibilitinya. Inilah wajah sebenar percaturan politik. Ibarat sebiji buah machang lagaknya. Cantik di luar tapi buruk di dalam.

3. Apakah Dr. Hassan Ali menjadi mangsa keadaan atau mangsa kerakusan rakan-rakan yang lahapkan kuasa. Atau sebenarnya beliau ini menjadi liabiliti kepada parti PAS ? Fikir dan selidikilah sendiri.

4. Pokoknya, pada permulaan kemasukkannya ke dalam parti PAS dulu beliau disambut dengan penuh kesyukuran sehinggakan mencetuskan fenomena luar biasa di dalam PAS. Seakan-akan inilah tokoh yang ditunggu tunggu untuk membina jalan ke Putrajaya ! Popularitinya ketika itu hampir-hampir menenggelamkan kewujudan presiden PAS sendiri. Kemuncaknya, beliau diberi kepercayaan oleh perwakilan PAS untuk berada di kerusi naib presiden.

5. Itu semua cerita lama. Bila Pakatan Rakyat menguasai negeri Selangor pada pilihanraya 2008, persepsi orang PAS khususnya dikalangan sesetengah pimpinan mula berubah. Beliau dilihat menjadi duri dalam daging bagi kerajaan pakatan di selangor. Apa sebenarnya yang berlaku 'dalam kelambu' kerajaan Selangor itu kita tidak tahu. Wallahu a'lam. Masing-masing mula tuduh menuduh dan menyimpan prasangka. 

5. Jika sebelum terjun  ke medan politik Dr. Hasan Ali begitu terkenal dan dilihat berjaya dalam bidangnya.  Dengan platform AKRAB beliau begitu sinonim dengan cerita keluarga bahagia. Ceramah motivasinya yang memukau serta pakar perancangan strategik dan kepimpinan. Tentunya Pelbagai teori kepimpinan organisasi telah diperturunkan kepada ratusan organisasi yang menjadi pelanggannya. Tetapi apabila masuk ke gelanggang sebenar, segala kepakaran dan emosinya benar-benar diuji. Rupaya terlalu sukar untuk mempraktikkan teori ke alam realiti.

6. Badai dan sepak terajang politik ini cukup ganas. Hanya yang cekal sahaja mampu menahannya. Kadang-kadang 'tembakan politik' dilihat membidik ke hadapan, tetapi tidak semena mena rakan yang berada di sebelah kanan pula yang kecundang. Itulah sifir asas dalam politik. Wajah luaran yang dilihat itu tidak mencerminkan cerita sebenar. Itu semua adalah kosmetik. Tidak ada istilah kawan dan musuh yang kekal. Bertanam tebu di bibir mulut itu mesti. Selalu menghamburkan kata-kata manis. Tetapi awas, kadang kadang itulah racun yang amat berbisa.

7. Kerana itu, ramai yang tidak tahan dan kecundang dalam perjuangan. Medan yang memerlukan manusia mampu melakonkan pelbagai watak. Lembah yang menuntut manusia melakukan apa sahaja demi KUASA. Karier yang perlu melondehkan aib orang lain dengan melupakan cela sendiri...Itulah politik !

8. Persoalannya mungkinkah YB. Dr. Hassan Ali akan mampu bertahan dengan prinsip perjuangannya itu.  Atau kariernya akan berkubur di pusara tanpa nesan. Sama-sama kita saksikan jalan ceritanya nanti...   


2 Responses to "Hassan Ali... Oh Hassan Ali..."

gina marna said...

salah sore peminat Hassan Ali sebelum dio masuk politik...selepas masuk politik, minat lg tp kure :)

anjung said...

Ya ko..Patutlah JIhan hebat !

Jaringan Berita