Terkini

Indahnya hidup ini...

Sudah lama aku mengimpikan hidup seperti hari ini. Alhamdulilah, doa sudah termakbul sedikit sebanyak. Gaya hidup idaman, seperti ini :

Belajar, baca dan amal al Quran dalam hidup

* Dapat bergaul dengan orang kampung dan merasai denyut nadi yang melingkari kehidupan golongan marhaen ini. Cuba membantu mereka sekadar yang termampu. Menjadi penghubung antara rakyat dan kerajaan. Hidup cara kampung yang simple, penuh dengan semangat kejujuran dan muafakat.

* Menghidupkan masjid dengan aktiviti pembangunan diri. Buat majlis belajar alQuran, menyampaikan kuliah Agama, buat program sukan rakyat, hari terbuka masjid dan sebagainya. Alhamdulilah segalanya berjalan lancar. Begitu teruja orang kampung bila kita datang membantu mereka. Mereka cukup gembira dengan majlis keramaian sebegini. Mungkin kesan baiknya akan dapat dilihat 2 hingga 5 tahun akan datang.

*  Menghimpunkan kaum keluarga di rumah aku seminggu sekali untuk belajar alQuran, kuliah Fiqh semasa dan berbincang masalah mereka serta mencari jalan penyelesaian. Terasa begitu akrab perhubungan kekeluargaan. Selepas majlis kita semua makan bersama anak sedara dan lain-lain yang berjumlah 40 orang ! Meriah dan bahagia sangat.

* Sedang mengumpul dana untuk menjalankan perniagaan berorientasikan keluarga. Boleh beri peluang pekerjaan kepada yang masih menganggur. Bila banyak duit boleh bawa mereka melancong di dalam atau luar negara. Tentunya detik ini paling membahagiakan.

* Bila timbul apa-apa masalah dalam keluarga, kita perlu bertindak pantas untuk merungkaikannya secepat mungkin. Tidak boleh dibiarkan barah itu merebak sewenang-wenangnya.

* Menyediakan gelanggang untuk bersukan. Baik lelaki atau wanita. Biar mereka tonjolkan bakat dan kebolehan yang terpendam.

* Menekankan pendidikan anak-anak kampung dengan mewujudkan perpustakaan desa, menganjurkan kursus kecemerlangan dan kelas-kelas bahasa. Melatih mereka menjadi Imam, Bilal, berpidato dan sebagainya. Tentunya kenangan zaman kanak-kanak yang indah ini akan tersemat dihati mereka sampai bila-bila. Apabila dah jadi orang besar nanti harapnya mereka akan meneruskan tradisi ini.

* Indahnya kehidupan ini. Kalau lah usaha ini dapat diperluaskan ke seluruh negeri dan negara tentunya akan ramai lagi rakyat Malaysia yang akan hidup bahagia. Negeri akan aman damai. Inilah yang dikatakan " Baldatun Toyyibatun, warrabun ghafur " .

* Cubalah buat agenda sebegini untuk merapatkan hubungan kekeluargaan sesama kita . Hari ini hubungan  kejiranan dan kaum kerabat semakin hari semakin longgar. Alasannya " kesibukan......"

Indahnya kehidupan ini


-->

-->

-->

3 Responses to "Indahnya hidup ini..."

gina marna said...

indahnya hidup...rasa cemburu la pulok...untuk kebaikan leh kan ustaz?

Ayah Muda said...

Setiap insan beriman impikan kehidupan seperti ini...tahniah sdr..mari kita realisasikan dalam family kita insyaallah

Ayah Muda said...

Setiap insan beriman impikan kehidupan seperti ini...tahniah sdr..mari kita realisasikan dalam family kita insyaallah

Jaringan Berita